מובילים מהפכה ופועלים לקידום החינוך, ההוראה והמחקר ברפואת השריר-שלד בארץ

האם NSAIDS יעיל כטיפול בכאב גב?

 

ידוע הוא שכאב גב היא הסיבה הראשונה במעלה הגורמת לנכות ומוגבלות בעולם כולו.
קווים מנחים בתחום כאב הגב מציעים להשתמש כטיפול בזרוע הפרמקולוגית עם פראצטמול כקו ראשון, NSAIDS כקו שני ואופיאטים כקו שלישי.
הטיפול בכאב גב עם פראצטמול נמצא במטאנליזה מהזמן האחרון, כלא יעיל. לגבי אופיאטים, קיימת היום נטייה להימנע משימוש בהם כטיפול בכאב עקב המודעות הגדלה והולכת של הסיכון הכרוך בנטילתם. אך מעבר לזאת, אופיאטים, מספקים למטופלים יתרון קטן בלבד לכאבי גב בהשוואה לטיפול בפלסבו.
בעקבות זאת, ביקשו החוקרים לענות על השאלה האם NSAIDS הוא טיפול יעיל ובטוח לשימוש בכאב גב (תחתון או צווארי) עם או בלי כאב רדיקולרי. עבודה זאת היא עבודת סקירה ומטאנליזה. לאחר חיפוש מילות מפתח מתאימות החוקרים אתרו 35 RCT’s שהשוו טיפול ב-NSAIDS בכל צורת מתן (במתן דרך הפה, תוך שרירי או תוך וריד או במריחה) לעומת טיפול בפלסבו, במצבים של כאב גב חריף או כרוני. המינון ותדירות הנטילה של הNSAIDS לא הוגבלו, אך הוצאו מהמחקר אלו שהשתמשו במשככי כאב נוספים על קבוצת ה-NSAIDS. משך ההתערבות הממוצעת במחקרים אלו הייתה כשבוע ימים בלבד. כל המחקרים שנבחרו דיווחו תוצאות לפי גודל השיפור בתסמיני הכאב בהתאם להערכת המטופל. על מנת להקל על תרגום מעשי של תוצאות הטיפול הפרמקולוגי, סקלת הכאב והמוגבלות של המטופלים נקבעה בין 100-0 כאשר 100 הוא הכאב והמוגבלות הגבוהים ביותר.
מה שמייחד את העבודה הזאת הוא שרק הבדל בתוצאות של 10 נקודות לפחות, בין קבוצת הטיפול לבין קבוצת הפלסבו, נחשב כבעל משמעות קלינית מבחינת המטופל.
במחקר סקירה פלוס מטאנליזה זה נמצא כי NSAIDS יעילים רק מעט יותר מפלסבו, בהפחתת כאב ומוגבלות בחולים עם כאב גב בטווח הטיפול הקצר של כשבוע ימים. לכן, ניתן להתווכח האם גודל היעילות הזאת הוא בכלל משמעותי מבחינה קלינית. NNT=6 זאת אומרת על כל שישה מטופלים שיקבלו NSAIDS לעומת פלסבו, רק מטופל נוסף אחד יפיק תועלת באופן משמעותי מהטיפול. כמו כן נמצא כי האפקט הפחתת הכאב המשמעותי ביותר היה מיד עם התחלת הטיפול והוא פחת בהמשך.
מבחינת הבטיחות נמצא כי ת.ל. גסטרואנטסטנליות נחוו על ידי המטופלים בשכיחות של פי 2.5 לעומת הקבוצה שטופלה בפלסבו.
מסקנת החוקרים הייתה שלאור העובדה שאף אחד מהטיפולים הפרמקולוגים המוצעים בקווים המנחים אינו יעיל באופן משמעותי לעומת הטיפול בפלסבו במטופלים הסובלים מכאב גב, יש צורך מידי בפיתוח של משככי כאבים חדשים שיהיו יעילים יותר למצב זה.
כעת כשכבר ברור שה-NSAIDS מאכזבים, ברור הוא שנכון לא להסתפק בהם ולהפנות את המטופלים לטיפולים פיזיקליים ו/או שיקומיים.

קישור למאמר המלא, כאן

ערכה וסיכמה: דר’ יעל מליניאק, חברת ועד החברה הישראלית לרפואת שריר-שלד.

להרשמה למידעון ולפרטים נוספים, פנו אלינו:

שילחו ווטסאפ
התקשרו אלינו
שילחו מייל למזכירת החברה

חברות בחברה לרפואת שריר ושלד

כל הפרטים – כאן!

עקבו אחרינו בפייסבוק